Nervsystemet och sinnena

  • Vilka organ ingår i CNS?
    Storhjärnan, lillhjärnan och ryggmärgen

     

  • Vad består PNS av?
    En rad nerver som parvis utgår från ryggmärgen och de nedersta delarna av hjärnan. Delas in i sensoriska nervsystemet, somatiska nervsystemet och autonoma nervsystemet.

     

  • Vilka funktioner – i stora drag – har CNS och PNS i förhållande till varandra?

     

  • I indelningen av CNS används ibland termer som center, kärna (nucleus), bark (cortex) och märg (medulla)– förklara vad termerna betecknar i CNS.

    • Center=

    • Kärna (Nucleus)=

    • Bark (Cortex)= Hjärnbarken

    • Märg (Medulla)= Ryggmärgen

     

  • Vilken funktion har thalamus och hypothalamus?

    • Thalamus: Den bland annat fungerar som en kopplingsstation för alla sinnesförnimmelserna (utom lukt) från basala ganglierna samt till och från hjärnbarken.

    • Hypotalamus: den sköter kontrollen för bland annat blodtryck, ämnesomsättning, sömn och kropptemperaturen. Den avger hormoner via portådersystem till främre hypofysen. Hypotalamus ansvarar för aktiviteter i det autonoma nervsystemet som exempelvis vissa metaboliska processer, vilket sker genom att hormoner utsöndras som i sin tur stimulerar eller hämmar utsöndringen av hypofyshormoner.

     

  • I PNS talar man om ganglion och nervplexus – vad är det?

    • Ganglion: En nervknut av nervcellskroppar

    • Nervplexus: Nervfläta

     

  • Vad betyder det att nerver är ”afferenta” eller ”efferenta”?

    • Afferenta: Sensoriska

    • Efferenta: Motoriska

     

  • Neuron delar sig inte och regenereringen av nervvävnad är därför i stort sett obefintlig. Om axonet skadas är det dock möjligt för dem att växa ut igen, om neuronet befinner sig i PNS. Hur går det till?

     

  • Vad händer då neuron skadas i CNS?

     

  • Fundera under dina vidare studier av nervsystemet på hur det påverkas när vi åldras.

     

  • Vad betyder egentligen ”sensorisk” respektive ”motorisk” i det här sammanhanget?

     

  • Hur fortplantas signalerna i nervsystemet?

     

  • Hur många är ryggmärgsnerverna?

    31 st

     

  • Hur benämns de?

    Cervikalnerver, Thorakalnerver, Lumbalnerv, Sakralnerver och coccygealnerver.

     

  • Hur relaterar benämningarna sig till ryggkotorna?

    Dom har fått sina namn efter motsvarade nivå i kotpelaren

     

  • Beskriv den anatomiska organisationen av ryggmärgsnerverna.

     

  • Vad är ett dermatom?

Olika zoner på kroppen som kopplas ihop med en spinalnerv.

     

  • Vad har dermatom för praktisk betydelse?

    Vid skada på en spinalnerv så uppstår känselförlust i den dermatomen och kan med det spåras till vilken nerv som är skadad.

     

  • Studera läge och utbredning av de stora nervflätorna:

    • Plexus cervicalis: Halsflätan (spinalnerverna C1 tom C4) som ger upphov till halsens hud- och skelettmuskelnerver

    • Plexus brachialis: Armflätan (spinalnerverna C5 tom T1) som ger upphov till skuldrans och armens hud- och skelettmuskelnerver

    • Plexus lumbosacralis: Ländbäckenflätan (spinalnerverna L1 – S3) som ger upphov till höftens och benets hud- och skelettmuskelnerver

       

  • Vilka strukturer innerveras av respektive nervfläta?

     

  • Fundera över vilken typ av bortfall en skada på nerven kan ge upphov till.

     

  • Hur många är hjärnnerverna?

    12 st par

     

  • Vad heter de på latin?

     

  • Vilka delar av kroppen innerverar de? Observera att kranialnerverna kan vara såväl sensoriska som motoriska, somatiska som autonoma.

     

  • Flera av kranialnerverna är associerade till sinnesorganen – vilka och hur?

     

  • Vad betyder proprioception?

    Sinnesintryck som uppstår till följd av förändringar/aktivitet i rörelse- och balansorganen.

     

  • Typen av sensorisk information beror på vilken sensorisk receptor som stimuleras: Redogör för hur det känns om man stimulerar:

    • Nociceptorer

    • Termoreceptorer

    • Mekanoreceptorer

    • Kemoreceptorer

     

  • Hur transporteras nervimpulsen från receptorn till CNS?

     

  • Observera att de flesta sensoriska banorna korsar kroppens medellinje i ryggmärgen eller hjärnstammen – vad ger det för effekt?

     

  • Vad betyder det att en sensorisk receptor har adaptionsförmåga? Vad har detta för praktisk betydelse?

     

  • Studera och redogör för uppbyggnaden av respektive sinnesorgan. Vad heter organet och var i/på kroppen återfinns det?

     

    • Syn: Öga – i den trattformade ögonhålan (orbita) i kraniet

    • Lukt: Näsa – i ansiktet

    • Hörsel: Öra – sidan av ansikte

    • Smak: Tunga – munnen

    • Känsel: Hud och organ – utanpå och inuti kroppen

       

  • Var i organet sitter receptorcellerna?

     

    • Öga: Näthinnan

    • Näsan: Näshålan

    • Öra: Snäckan i innerörat

    • Tunga:

    • Hud:

    • Organ:

     

  • Förklara på vilket sätt sinnescellerna är känsliga för förändringar, skillnader och kontraster i stimulus.

     

  • Hur påverkas sinnena vid stigande ålder?

     

  • När du studerar ögats uppbyggnad ska du kunna lokalisera, redogöra för struktur hos och beskriva funktion av

    • Ögonlocket

    • Senhinnan: sclera och cornea

    • Kärlhinnan: choroidea och iris

    • Hur får ögonen sin färg?

    • Näthinnan

    • Linsen och glaskroppen

    • Ögats kamrar

    • Gula fläcken och blinda fläcken

     

  • Redogör för

    • Ackommodation

    • Tryckförhållanden i ögat

    • Svart-vitt- och färgseende

    • Synbanan, från receptorn till CNS

     

  • Vilka är mekanismerna bakom vanliga synfel som närsynthet och långsynthet?

     

  • Du ska kunna lokalisera, redogöra för struktur hos och beskriva funktion av

    • Ytterörat

    • Mellanörat: trumhinnan och hörselbenen

    • Innerörat: snäckan och båggångarna

    • I snäckan:

      • Runda fönstret och ovala fönstret

      • Scala media, scala tympani och scala vestibuli

      • Tektorialmembranet och basilarmembranet

      • Hårcellerna

     

  • Redogör för ljudets väg in i och genom hörselorganet och vidare till CNS. Hur bildas ljudförnimmelsen?

     

  • Hur fungerar balanssinnet?

    Vestibulära systemet som består av labyrinten i inneröronen känner av accelerarion av huvudet och förhållandet till jordens dragningskraft. Organet består av två hinnsäckar och tre båggångar som innehåller vätska. När vi rör huvudet kommer vätskan i båggångarna i rörelse och retar sinnescellerna som rapporterar till hjärnan om olika rörelser och om huvudets läge.

     

  • Vilka sinnen påverkar balanssinnet?

     

  • Hur fortleds signalen från sinnescellerna till CNS?

     

  • Hur behandlar hjärnan balansinformationen?

     

  • På vilket sätt kan vi skilja mellan ett stort antal olika lukt- och smakämnen?

     

  • Förklara hur andra sinnen än smaksinnet bidrar till smakupplevelsen.

     

  • Studera CNS anatomiskt. Om du vill lära lite mer om hjärnans anatomi och fysiologi (http://www.wisc-online.com/objects/index_tj.asp?objID=OTA502.)

     

  • Titta på hur CNS anläggs under fosterstadiet ur det så kallade neuralröret.

     

  • Vad heter hjärnhinnorna och hur ligger de an mot CNS?

     

  • Bland annat i samband med förlossningar ges ibland epiduralbedövning. Var finns epiduralrummet, där bedövningen läggs?

     

  • Var sitter hjärnventriklarna och hur många är de?

    Högra och vänstra sidoventrickeln i rspektiva sidas storhjärns hemisfär kopplas till den 3:e som är belägen i medellinjen i mellanhjärnan. Den 3:e ansluter till den 4:e genom sylvius akvedukt. Den 4:e är inklämd mellan hjärnstammen och lilla hjärnan.

     

  • Vad har de för funktion?

    Transportera cerebrospinalvätska

     

  • Diskutera cerebrospinalvätskans (likvors) sammansättning och funktion.

     

  • Studera cerebrospinalvätskans cirkulation i CNS.

     

  • Hur mycket cerebrospinalvätska finns det i CNS?

     

  • Hur är omsättningen av cerebrospinalvätska?

     

  • Vad är det som hänt vid hydrocephalus (”vattenskalle”)?

     

  • Ett diagnostiskt hjälpmedel när man misstänker sjukdomar i CNS är att analysera cerebrospinalvätska, så kallad lumbalpunktion. Ibland kallas provet felaktigt för ”ryggmärgsprov” – varför är den benämningen så tokig?

     

  • Hur ser blodförsörjningen till hjärnan ut?

     

  • Hur byggs blodhjärnbarriären upp?

     

  • Vilken typ av ämnen kan passera fritt över blodhjärnbarriären och vilka kan det inte?

     

  • Förklara vad som händer när en reflex utlöses.

     

  • Vad är en reflexbåge?

    Ett sammarbete mellan sinnesceller, sensoriska nervfibrer, samordnande centrum i ryggmärg eller hjärna, motoriska nervfibrer samt muskel eller körtelceller.

     

  • Vilka typer av nervbanor måste minst ingår i en reflexbåge?

     

  • Man skiljer på medfödda och inlärda reflexer – fundera över några exempel!

     

  • Kan man viljemässigt motverka en reflex?

     

  • Hur långt ner i ryggradskanalen (canalis vertebralis) sträcker sig ryggmärgen?

    Till mellan första och andra ländkotan

     

  • Vad har det för klinisk betydelse?

     

  • Studera en tvärsnittsbild av ryggmärgen. Den är tydligt organiserad i grå och vit substans. Vad utgör den grå respektive vita substansen?

     

  • Vad är canalis centralis?

     

  • Redogör för medulla oblongata, pons respektive mesencephalon.

Mellanhjärnan (mesencephalon) övergår ner till hjärnstammens mellandel (pons) som i sin tur övergår ner till den förlängda ryggmärgen (medulla oblongata).

 

  • Notera hur den grå substansen är organiserad i specifika kärnor. Namnge och ange funktioner hos de olika kärnorna?

     

  • I hjärnstammen sker sorteringen av vilken del av den sensoriska informationen som ska göras medveten – var och hur?

     

  • Vilka strukturer ingår i mellanhjärnan (diencephalon)?

     

  • Vilken funktion har limbiska systemet?

     

  • Vilka funktioner har lillhjärnan (cerebellum)?

     

  • Dels registrerar lillhjärnan vissa kroppsfunktioner, dels finjusterar den dem – hur går det till?

     

  • Beskriv var lillhjärnan är placerad anatomiskt.

     

  • Hur ser den ut?

     

  • Vad är det bra för att lillhjärnsbarken är så rikt veckad?

     

  • Hur är storhjärnan (cerebrum) konstruerad?

     

  • Beskriv med hjälp av termer som hemisfärer, centralfåran och lateralfåran och redogör för indelningen i lober.

     

  • I likhet med lillhjärnsbarken är storhjärnans bark (cortex cerebri) rikt veckad – varför?

     

  • Vad heter veck och fåror på latin?

     

  • Studera på ett tvärsnitt av storhjärnan hur den grå och vita substansen är organiserad. Vilken funktion har den grå respektive vita substansen?

     

  • Var i hjärnbarken finns sensoriska centra?

    • Syn?

    • Hörsel?

    • Lukt?

 

  • Var finner du motoriska centra?

 

  • Vad är associationscentra?

 

  • Vad representerar – i anatomiska sammanhang - en homunculus?

     

  • Hur skiljer sig en motorisk homunculus från en sensorisk homunculus?

     

  • Hur skiljer sig de två hemisfärerna åt funktionellt?

     

  • Vad är corpus callosum?

     

  • Studera Wernickes area och Brocas area. I vilken hjärnhalva finns de?

     

  • Vilka respektive funktioner har de?

     

  • Vad mäter ett EEG?

     

  • Vad betyder EEG?

     

  • Studera hur ett EEG ser ut.

     

  • Det autonoma nervsystemet är framför allt ett efferent system som justerar homeostasen i kroppen. Vad betyder det?

     

  • Vad betyder ”autonom”?

     

  • Vad skiljer det autonoma nervsystemet från det somatiska nervsystemet?

     

  • Det autonoma nervsystemet indelas i parasympatiska nervsystemet och sympatiska nervsystemet.

     

  • Vilka karaktäristiska egenskaper har det sympatiska respektive det parasympatiska nervsystemet?

     

  • Beskriv nervbanan ifrån CNS till målorgan i parasympatiska nervsystemet respektive sympatiska nervsystemet.

     

  • Hur skiljer sig det parasympatiska nervsystemet och sympatiska nervsystemet anatomiskt?

     

  • Vilka neurotransmittorer använder parasympatiska nervsystemet respektive sympatiska nervsystemet?

     

  • Sympatiska nervsystemet har en neuroendokrin funktion – vad betyder det och var sker det?

     

  • 75 % av parasympatiska nervsystemets effekt sker via en av kranialnerverna – vilken?

     

  • Beskriv hur en somatomotorisk signal går från CNS till effektororganet.

     

  • Hur många synapser innehåller minst en sådan signalväg?

     

  • Var finns synapserna?

     

  • Studera hur banan tractus corticospinalis går.

     

  • Hur påverkar ”extrapyramidala banor” signalerna i det somatomotoriska nervsystemet?

     

  • Fundera över och diskutera hur olika högre funktioner fungerar och reagerar:

    • Medvetande

      • Vilka grader av medvetande finns det?

      • Sömn – vad är och vad händer vidsömn??

      • Vad är och vilken betydelse har drömmar?

    • Minne

      • Resonera kring korttidsminne och långtidsminne.

     

  • Ge exempel på normala åldersförändringar vad gäller nervsystemet.

     

  • Vilka konsekvenser kan dessa åldersförändringar medföra?

     

  • Studera centrala nervsystemets strukturer såsom: hjärnbarken, basala ganglier, capsula interna, thalamus, hypothalamus, hypofys, limbiska systemet, retikulära systemet, ventrikelsystemet, cerebellum, pons, medulla oblongata och ryggmärgen

     

  • Diskutera hjärnhinnornas byggnad och funktion samt cerebrospinalvätskans sammansättning och cirkulation.

     

  • Vad har blod-hjärnbarriären för betydelse i detta sammanhang?

     

  • Studera hjärnans blodförsörjning.

     

  • Beskriv de sensoriska och motoriska bansystemen samt klargör skillnaderna mellan dessa system.

     

  • Din kropp hålls upprätt och i balans utan att Du tänker på detta. Dessutom rätar Du oftast upp Dig efter att Du snubblat. Förklara vad som händer och hur detta kan ske.

     

  • Vilken roll spelar kranial-respektive spinalnerverna i detta sammanhang?

     

  • Hur uppkommer sömn?

     

  • Studera EEG-registrering under sömnen och diskutera de olika sömnstadierna.

     

  • Har drömmar någon betydelse för oss?

     

  • Du är ute en blåsig dag i skogen. Plötsligt blinkar Du omedvetet för att skydda ögat mot något skräp som kommer flygande. I samma stund prasslar det till i närheten. Du blir rädd. Förklara de olika reaktionerna.

     

  • Ge exempel på normala åldersförändringar vad gäller sinnena. Vilka konsekvenser kan dessa åldersförändringar medföra?

     

  • Förklara på vilket sätt sinnesorganen är extra känsliga för förändringar, skillnader och kontraster i stimulus.

     

  • På vilket sätt kan vi skilja mellan ett stort antal olika lukt-och smakämnen? Förklara hur andra sinnen än smaksinnet bidrar till smakupplevelsen.

     

  • Förklara hur ljud ger upphov till rörelser i basilarmembranet och stimulering av hårcellerna i snäckan, hur vi kan skilja på olika ljudfrekvenser och hur vi kan bestämma ljudkällans riktning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0